مایکروسافت روش تعمیر سرفیس لپ تاپ SE را آموزش می‌دهد

مایکروسافت روش تعمیر سرفیس لپ تاپ SE را آموزش می‌دهد

شرکت مایکروسافت به تازگی با انتشار یک ویدیوی رسمی روش تعمیر سرفیس لپ تاپ SE را آموزش داده است.

در این ویدیو، مایکروسافت روش‌های مربوط به تعمیر کیبورد، تعویض نمایشگر و تعویض باتری را به کاربران این محصول آموزش می‌دهد. این ویدیو که اخیرا در کانال یوتیوب سرفیس منتشر شده امکان تعمیر عمده‌ترین موارد خرابی مربوط به سرفیس لپ تاپ SE را آموزش می‌دهد؛ با این حال برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که اطلاعات آموزشی در این ویدیو به صورت صددرصد تمامی موارد مربوط به تعمیر محصول یاد شده را آموزش نمی‌دهد.

مایکروسافت با انتشار این ویدیو البته پیامی ویژه را به کاربران محصولات خود داده و در کنار آن اقدامی رقابتی با شرکت اپل کرده است. انتشار این ویدیو نشان‌دهنده آن است که شرکت مایکروسافت حق آزادی تعمیر دستگاه‌ها توسط کاربران را به رسمیت می‌شناسد و این موضوع باعث می‌شود تا مخاطبین این دست از ویدیو‌ها به این باور برسند که شرکت مایکروسافت دستگاه‌های سرفیس را با امکان تعمیرپذیری بالا و البته امکان تعمیر توسط خود کاربران تولید و اماده عرضه می‌کند تا عمر مفید آن‌ها بیشتر از میزان معمول در مقایسه با دستگاه‌های مشابه تولید شده توسط شرکت‌های رقیب باشد.

تا پیش از این و در اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی شرکت اپل در اقدامی مشابه به کاربران مک بوک‌ها اعلام کرده بود که حق تعمیر برخی از بخش‌های این کامپیوترها را به رسمیت می‌شناسد. اپل در برنامه ویژه خود تاکید کرده بود که صرفا با خرید قطعات قابل تعویض از خودش، برگه‌های راهنما و آموزشی مربوط به تعمیر مک بوک‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با این حال شرکت مایکروسافت در اقدامی رقابتی آزادی عمل بیشتری به کاربران داده و سخنی از محدودیت کاربران برای خرید قطعات از منابع رسمی خودش را به میان نیاورده است.

با این حال برخی از کارشناسان حوزه تعمیر دستگاه‌ها ادعا کرده‌اند که شرکت مایکروسافت با انتشار این ویدیوها نشان داده که به طور کامل حق آزادی تعمیر را برای کاربران خود در نظر نگرفته و همچنان برخی از محدودیت‌ها برای تعمیر سرفیس لپ تاپ SE باقی مانده است.

اقدام مایکروسافت برای نشان دادن و آموزش دادن تعمیر سرفیس در حالی انجام شده که برخی از وب سایت‌های فعال در حوزه تعمیر محصولات الکترونیکی، به خصوص iFixit که معروف‌ترین آن‌ها است امتیازهای کمی را برای تعمیر پذیری سرفیس‌ها در نظر گرفته است. با این وجود مایکروسافت در طول چند سال گذشته همواره امکان ارتقای سخت افزاری و تعمیر برخی از قطعات به صورت ساده را برای کاربران این دست از کامپیوترهای ویندوزی ایجاد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید