چالش جدید مایکروسافت در حفظ حریم خصوصی کاربران ویندوز 10

چالش جدید مایکروسافت در حفظ حریم خصوصی کاربران ویندوز 10

ویندوز ۱۰ پس از انتشار در اکتبر 2015 با استقبال زیادی از طرف کاربران روبرو شد؛ اما از همان ابتدا انتقاداتی به برخی جنبه ‌های این سیستم عامل وارد شده بود تا حدی که بنیاد نرم افزارهای آزاد که یکی از مخالفان سرسخت سیستم عامل های متن بسته مانند ویندوز است از کاربران خواست تا برای حفظ حریم خصوصیشان از این سیستم عامل استفاده نکنند. مشکلاتی مختلف مانند عدم توانایی کاربر در کنترل بروزرسانی‌ها برای جلوگیری از دانلود و کنترل تنظیمات مرتبط با حفظ حریم خصوصی باعث شد تا از همان ابتدا تعداد منتقدین ویندوز 10 بسیار زیاد شود. اما مایکروسافت نهایتا با تصدیق وجود این قبیل از مشکلات در سیستم‌ عامل ویندوز ۱۰ خبر از اعمال تغییراتی داد که در بروزرسانی‌های آینده ایجاد خواهد شد.
قائم مقام بخش ویندوز مایکروسافت با انتشار پستی در وبلاگ رسمی مایکروسافت از تغییراتی برای ویندوز ۱۰ مایکروسافت خبر داده که میلیون‌ها نفر از کاربران ویندوز در انتظار آن هستند. وی در پست خود اظهار کرده است که:
بسیاری از کاربران درخواست‌هایی را مطرح کرده‌اند که اشاره به داشتن کنترل بیشتر روی داده‌هایی دارد که ویندوز ۱۰ از سیستم آن ‌ها جمع‌آوری می‌کند، که البته مزیت این اطلاعات ایجاد تجربه‌ای شخصی‌تر به هنگام استفاده از سیستم‌عامل ویندوز است. براساس فیدبک کاربران، ما دو تغییر اساسی را در ویندوز ایجاد خواهیم کرد تا کاربران کنترل بیشتری روی کنترل داده‌های خود داشته باشند.
تغییرات مورد نظر مایکروسافت به دو بخش تقسیم می‌شود که شامل داشبورد حریم خصوصی مایکروسافت و بروزرسانی‌های مرتبط با حریم خصوصی است که به همراه بروزرسانی Creators در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.
در صورتی که با استفاده از اطلاعات حساب کاربری در صفحه‌ی account.microsoft.com/privacy وارد شوید، می‌توانید اطلاعاتی را در رابطه با تاریخچه‌ وب‌گردی، جزئیات جستجو‌های انجام شده و موقعیت مکانی خود مشاهده کنید. همچنین اطلاعاتی را در رابطه با Cortana Notebook رویت خواهید کرد.
با استفادها از این صفحه و حساب کاربری می‌توان در آینده پس از اضافه شدن قابلیت‌های جدید، کنترل بیشتری روی اطلاعاتی داشت که از طریق ویندوز ۱۰ جمع آوری می‌شود. مایکروسافت نیز اعلام کرده که همواره قابلیت‌ ها و ویژگی ‌های جدیدی را به سیستم خود اضافه خواهد کرد.
همچنین مایکروسافت در نظر داد تا به همراه بروزرسانی Creators تغییراتی را در گزینه‌های مربوط به حریم خصوصی این سیستم‌عامل اعمال کند. این بروزرسانی قرار است در ابتدای بهار 2017 منتشر شود و در اختیار کاربران قرار گیرد.
تغییر کامل تنظیمات بخش حریم خصوصی در بروزرسانی و نصب ویندوز ۱۰. یکی از تغییرات مورد نظر تغییرات گسترده‌ تنظیمات حریم خصوصی در بروزرسانی و ویندوز ۱۰ خواهد بود. اطلاعات ارائه شده نشان از این دارد که دیگر خبری از تنظیمات Express Setting نخواهد بود. مایکروسافت در نظر دارد تا به جای گذر کاربران با استفاده از انتخاب Express Setting، توضیحات مختصر و قابل فهمی را برای هر یک از کلید‌های تنظیمات بخش حریم خصوصی ارائه کند. کاربرانی که بروزرسانی Creators را دریافت کنند، باید این بخش را تکمیل کنند.
علاوه بر این، ساده‌ سازی بخش Diagnostic Data برای درک تغییرات صورت گرفته مایکروسافت باید جزئیات بیشتری را ارائه کند. براساس اطلاعات ارائه شده مایکروسافت تنظیمات در این بخش را از سه حالت به دو حالت کاهش داده که شامل دو وضعیت Basic و Full است. در حالت Basic مایکروسافت تنها داده‌هایی را مورد استفاده قرار خواهد داد که برای عملیات ویندوز ضروری است. به اعتقاد مایکروسافت این اطلاعات برای امن نگه داشتن اپلیکیشن‌ها و ویندوز کاملا ضروری است.

2 دیدگاه برای “چالش جدید مایکروسافت در حفظ حریم خصوصی کاربران ویندوز 10

دیدگاهتان را بنویسید