مایکروسافت در مقابل اپل! آیا سرفیس 3 میتواند در رقابت با آیپد ایر 2 پیروز شود؟

مایکروسافت در مقابل اپل! آیا سرفیس 3 میتواند در رقابت با آیپد ایر 2 پیروز شود؟

مایکروسافت در مقابل اپل! آیا سرفیس 3 میتواند در رقابت با آیپد ایر 2 پیروز شود؟

چند هفته پیش شرکت مایکروسافت محصول جدید خود را با نام سرفیس 3 به بازار عرضه کرد. این تبلت یک محصول چند منظوره است که در ساخت آن سعی شده تا حدودی قدرت سرفیس پرو 3 را داشته باشد و از طرفی دیگر به سادگی و ارزان قیمتی نسل قبلی خود، یعنی سرفیس 2 باشد. در حقیقت قیمت پایین سرفیس 3، آنرا وسوسه انگیزتر از سرفیس پرو 3 برای خرید کرده است. به نطر میرسد که  دو کمپانی بزرگ مایکروسافت و اپل، با معرفی تبلت های قدرتمند خود سعی دارند تلاش یکدیگر را در معرض تهدید قرار دهند. آیپد ایر 2 که آخرین تبلت اپل است، تا اوایل سال جاری میلادی و قبل از معرفی سرفیس 3، صدر نشین بازار تبلت ها بود و به طور کامل بر بازار حکم رانی میکرد. مایکروسافت تمام تلاش خود را در این مدت کرد تا محصولی ارزان قیمت را با توانایی هایی جدید به نمایش بگذارد. با اینکه اپل با معرفی iOS9 سعی در بهبود نرم افزاری تبلت خود دارد، اما مایکروسافت در تلاش است تا نسخه جدید سیستم عامل خود، یعنی ویندوز 10 را تا آخر ماه جولای ارائه دهد و وعده داده که این نسخه جدید از ویندوز برای سرفیس 3 نیز پشتیبانی شود. در این مطلب که توسط فروشگاه اینترنتی تاپ سان تهیه شده است ما سعی داریم تا این دو محصول را در کنار هم قرار داده و با یکدیگر آنها را مقایسه کنیم.

مقایسه محصولات مایکروسافت و اپل همواره با یک سوال بزرگ همراه بوده است که کاربر با چه هدفی قصد خرید یک دستگاه الکترونیکی را دارد. مایکروسافت همواره محصولات خود را برای کار های شخصی، اداری، حرفه و تحصیلی طراحی میکند اما اپل برروی ساخت محصولات زیبا و جذاب و بسیار قدرتمند و معمولا برای اهداف شخصی تمرکز دارد. اما این باعث نمیشود که محصولات اپل قدرت انجام کارهای حرفه ای و تجاری را نداشته باشند. سال گذشته زمانی که سرفیس پرو 3 معرفی شد، تلاش اصلی شرکت سازنده، ارائه یک محصول ترکیبی برای استفاده هم به عنوان یک تبلت و هم به عنوان یک لپ تاپ بود که هم از نظر نرم افزاری و هم از نظر سخت افزاری برای این هدف مناسب بود. اما اپل تلاش کرده بود تا تبلتی بدون نقص و بسیار جذاب را تولید کند که برای کار کردن به طور روزمره بسیار مناسب و قدرتمند به حساب میامد.

برعکس اپل، مایکروسافت انتقادات زیادی را در ساخت سخت افزار سرفیس پرو 3 دریافت کرد. سرفیس پرو 3 به دلیل وجود فن های خنک کننده پردازنده تا حدودی پر سر و صدا بود و وزن بیشتری به نسبت یک تبلت معمولی داشت و طبیعتا مصرف باتری بیشتری داشت. اما سرفیس 3 با وزن کمتر، و بدون فن طراحی شد تا یک وسیله مناسب برای کارهای اداری و شخصی باشد و بتوان از آن هم به عنوان یک لپ تاپ و هم به عنوان یک تبلت سبک وزن استفاده کرد. در حقیقت مایکروسافت، تمام تلاش خود را کرده است که تبلتی برای جایگزینیِ لپ تاپ ها ارائه دهد.

قیمت و عرضه:

سرفیس 3 جدیدترین نسل تبلت های مایکروسافت است که در تاریخ 31 می امسال عرضه شد. این در حالی است که آیپد ایر 2 در تاریخ اکتبر 2014 عرضه شد.  از لحاظ تاریخ انتشار، سرفیس 3 محصول جدیدتری به نسبت آیپد ایر 2 به حساب میاید. از لحاظ قیمت، هر دو دستگاه در یک رنج قیمت هستند. اما باید توجه کرد که مهم ترین ویژگی سرفیس، کیبورد آن است که تجربه لذت بخش کاربری را ارائه میدهد که اگر بخواهید کیبور آن را نیز تهیه کنید قیمت تمام شده آن، از آیپد ایر 2 بیشتر میشود.

ظرفیت حافظه:

سرفیس 3 را میتوان با دو کانفیگ متفاوت تهیه کرد. یکی با 64 گیگابایت حافظه داخلی و دو گیگابایت حافظه رم، و دیگری با 128 گیگابایت حافظه داخلی و 4 گیگابایت رم. و آیپد ایر 2 همچنان مانند دیگر محصولات همراه اپل با ظرفیت های 16، 64 و 128 تولید شده اند. در هر دو محصول، افزایش ظرفیت باعث افزایش قیمت بیشتر میشود. و قدرت ذخیره سازی محصول به طور کامل به کارایی و بودجه کاربر بستگی دارد.

ساخت، طراحی و کیفیت:

محصولات اپل همیشه با رنگ های براق و جذاب ساخته میشوند و همواره شیک ترین و زیبا ترین دستگاه ها را تولید میکند. آیپد ایر 2 نیز این مسئله مستثنی نیست. آیپد ایر 2 با 6.1 میلی متر ضخامت و 437 گرم وزن ساخته میشود که در مقایسه با سرفیس که دارای 8.7 میلی متر ضخامت و 633 گرم وزن است، آیپد ایر 2 بسیار سبک تر و نازک تر به نظر میرسد. البته باید وزن کیبورد سرفیس را نیز در نظر گرفت. کیبورد سرفیس خود به تنهایی 265 گرم وزن دارد اما وزن کلی سرفیس 3 حتی با کیبورد به عنوان یک تبلت ویندوزی آنقدر زیاد نیست که حمل آن را دشوار کند.

در کنار زیبایی شگفت آور آیپد، نمیتوان سرفیس را یک دستگاه زشت دانست. سرفیس 3 به نسبت تمام دستگاه های ویندوزی، یک دستگاه کاملا سبک، شیک و زیبا به نظر میاید ولی در مقابل دستگاه پر زرق و برقی مانند آیپد، سرفیس یک دستگاه با طراحی معمولی به نظر میرسد.

البته طراحی سرفیس دارای یک حسن بسیار بزرگ به نسبت آیپد است و آن هم پایه آن است. پایه سرفیس را میتوان به راحتی با سه زاویه متفاوت باز کرد و از آن به راحتی استفاده کرد. این در حالی است که آیپد چنین قابلیتی ندارد.

سرفیس 3 توانایی پشتیبانی از پورت USB3، کارت حافظه MicroSD و پورت MiniDisplay را دارد که آن را به نسبت آیپد کارامد تر میکند. با بررسی بیشتر خواهیم دید که آیپد در سه رنگ طلایی، نقره ای و نوک مدادی موجود است. اما سرفیس 3 تنها با رنگ نقره ای عرضه شده است و تنها انتخاب رنگ محدود به رنگ های مختلف کیبورد آن است. کیبورد سرفیس 3 در رنگ های متنوع بنفش، آبی، سورمه ای، مشکی و قرمز عرضه شده است و همچنین قلم سرفیس دارای رنگ های متفاوت است. با یک بررسی کلی میتوان دید که با وجود اینکه خود سرفیس 3 با یک رنگ توضیع شده است، اما وجود رنگ های متنوع برای قلم و کیبورد انتخاب بیشتری را فراهم کرده است. این در حالی است که آیپد ایر 2 تنها با سه رنگ عرضه شده است. اما نباید فراموش کرد که سه رنگ آیپد جدید بسیار شیک و زیبا هستند.

صفحه نمایش:

سرفیس 3 دارای یک صفحه نمایش 10.8 اینچی است در حالی که آیپد ایر 2 صفحه نمای 9.7 اینچی دارد. کیفیت نمایش سرفیس 3، FullHD با کیفیت 1920 در 1280 پیکسل است و تراکم پیکسلی آن 213 ppi است. از طرف دیگر، ایپد ایر 2 مجهز به صفحه نمایش رتینا با دقت 2048 در 1536 با تراکم پیکسلی 264 ppi است که از لحاظ کیفیت در نوع خود عالی است. با این تفاسیر میتوان گفت که صفحه نمایش سرفیس 3 بسیار عالی و با کیفیت است اما صفحه نمایش آیپد جدید به صورت شگفت آوری عالی است و از سرفیس بهتر است. با بررسی صفحه نمایش این دو دستگاه میتوان به این نتیجه رسید که سرفیس برای کارهای تجاری و اداری مناسب تر است. همچنین آیپد ایر 2 مناسب ترین گزینه برای کارهای شخصی، بخصوص تماشای فیلم است.

قدرت پردازش و عمر باتری:

تبلت جدید مایکروسافت مجهز به پردازنده Atom x7 اینتل و دارای فرکانس 1.6 گیگاهرتز است. همچنین آیپد ایر 2، با چیپ A8X که طراحی خود شرکت اپل است ساخته شده و فرکانس آن 1.5 گیگاهرتز است که از لحاظ پردازش، میتوان سرفیس 3 را تا حدودی قدرتمند تر از آیپد ایر دانست. باتری هر دو محصول میتواند تا حدود 10 ساعت دوام بیاورد که از لحاظ باتری میتوان هر دو دستگاه را تقریبا برابر با هم دانست.

کارایی:

سرفیس 3 همراه با ویندوز 8.1 ارائه شده است که یک سیستم عامل جامع برای تمام کار ها به حساب میاید و میتوان به راحتی تمام برنامه های یک کامپیوتر را برروی آن نصب کرد. سرفیس میتواند نسخه کامل مجموعه برنامه آفیس، فوتو شاپ و یا مجموعه برنامه های شرکت Adobe مانند فوتوشاپ را به راحتی اجرا کند. همچنین مایکروسافت وعده داده که پس از معرفی نسخه نهایی ویندوز 10، سرفیس 3 توسط یک آپدیت رایگان، به ویندوز 10 مجهز شود. علاوه بر اینکه تا یکسال پس از نصب ویندوز 10، میتوان از آفیس 365 به صورت رایگان استفاده کرد. همچنین سرفیس 3، در کنار اینکه به تنهایی یک تبلت است، با یک کیبورد مغناطیسی و یک قلم دیجیتال بهترین وسیله برای جایگزینی لپ تاپ ها و حتی دیگر تبلت ها میشود. به علاوه اینکه میتوان تمام برنامه های کامپیوتری که مبتنی بر سیستم عامل ویندوز هستند را در سرفیس نصب کرد. سرفیس 3 به گونه ای طراحی شده است تا بتوان به سه طریق از آن استفاده کرد. یک تبلت برروی میز، یک تبلت که به میتوان از آن در حین حرکت استفاده کرد و یک لپ تاپ به همراه یک کیبورد.

از طرفی، آیپد ایر 2، مجهز به سیستم عامل iOS8 است و در آینده میتوان آنرا به iOS9 ارتقا داد. در این سیستم عامل میتوان به راحتی فایلهای ورد، اکسل و پاورپوینت را ویرایش کرد اما در اینجا دیگر خبری از قلم نیست که با وجود صفحه نمایش لمسی کوچک در یک دستگاه همراه، کار با نرم افزار آفیس تا حدودی مشکل تر است. در کنار اینکه iOS8  همچنان نمیتواند چند اپلیکیشن را به طور همزمان اجرا کند و عدم وجود کیبورد نیز تایپ کردن طولانی مدت را در آیپد تا حدودی مشکل میسازد. این باعث شده تا شرکت های سازنده لوازم جانبی به فکر ساخت کیبورد برای آیپد بیافتند که کیفیت های آنها با هم متفاوت است.

دوربین:

هر دو تبلت دارای دوربین جلو برای مکالمه تصویری هستند. سرفیس 3 دارای دوربین جلوی 3.5 مگاپیکسلی است که میتواند با کیفیت 1080p فیلم برداری کند. همچنین آیپد ایر 2 دارای دوربین جلو 1.2 مگاپیکسلی است و میتواند با کیفیت 720p فیلم برداری کند. اما دوربین پشتی هردو تقریبا کیفیتی یکسان دارند. دوربین پشتی هر دو دستگاه 8 مگاپیکسل است و میتواند با کیفیت 1080p فیلم برداری کند.

نتیجه گیری:

سرفیس 3 و آیپد ایر 2 دستگاه هایی متفاوت با اهداف و کارایی متفاوت هستند. انتخاب میان سرفیس و آیپد، تنها به کارایی مورد نظر شما دارد. همانطور که در ابتدا نیز گفتیم، انتخاب میان سرفیس 3 و آیپد کاملا بستگی به کارایی مورد انتظار شما دارد. اگر به دنبال تبلتی سبک و زیبا برای تماشای فیلم و گردش راحت در اینترنت هستید، آیپد ایر2 مناسب ترین گزینه است. اما اگر به دنبال یک دستگاه سبک وزن برای استفاده هم به عنوان لپ تاپ و هم تبلت هستید و میخواهید با آن پردازش های سنگین و کارهای قدرتمند را انجام دهید، سرفیس 3 یکی از اقتصادی ترین گزینه های ممکن است. همچنین برای تهیه سرفیس و آیپد با قیمت های مناسب و استثنایی، به همراه گارانتی معتبر امتداد پارسه میتوانید به وبسایت فروشگاه اینترنتی تاپ سان مراجعه کنید.

 

2 دیدگاه برای “مایکروسافت در مقابل اپل! آیا سرفیس 3 میتواند در رقابت با آیپد ایر 2 پیروز شود؟

دیدگاهتان را بنویسید