مقایسه سرفیس لپ تاپ ۴ مایکروسافت با مک بوک M1 اپل

سرفیس لپ تاپ 4

شرکت اپل به عنوان یکی از مهم‌ترین بازیگران تولید کامپیوترهای شخصی از اکتبر سال ۲۰۲۰ اقدام به رونمایی از مک بوک M1 طی یک پروژه عجیب و خاص کرده است. در این میان، بسیاری از کاربران و کسانی که تمایل به خرید کامپیوترهای شخصی جدید دارند، در تلاش برای مقایسه سرفیس لپ تاپ ۴ و مک بوک M1 هستند و می‌خواهند بدانند که کدام یک از این محصولات برتری بیشتری دارند.

در ادامه این مطلب مشخصات، مزایا و معایب سرفیس لپ تاپ ۴ به عنوان جدیدترین لپ تاپ شرکت مایکروسافت را برای مقایسه با کامپیوترهای مک بوک M1 خواهیم گفت.

قدرت سرفیس لپ تاپ ۴ و شکست اپل در برتر بودن

اپل از سال ۲۰۲۰اپل از سال ۲۰۲۰ اقدام به تولید تراشه M1 به عنوان نسل جدید پردازنده‌های خود کرد. این تراشه در حقیقت یک مجموعه از پردازنده ARM مرکزی و یک پردازنده گرافیکی با همین معماری و حافظه رم است که به صورت فشرده، کم‌مصرف طراحی و تولید شده است. اپل در طول ماه‌های گذشته تمام وقت تیم تبلیغاتی خود را بر سر این موضوع گذاشته که به کاربران و خریداران ثابت کند که مک بوک‌های مبتنی بر تراشه M1 از لحاظ کاربری سرعت بسیار بیشتری نسبت به تمامی کامپیوترهای هم‌رده‌ی خود که مبتنی بر تراشه‌های پردازشی اینتل هستند دارند. اما حقیقت این است که محدودیت‌های بسیار زیادی در پی تمامی کامیپوترهای مک مبتنی بر M1 قرار دارد که همین موضوع باعث ایجاد دردسرهای بسیار زیادی برای کاربران این سری از کامپیوترهای شخصی شده است.

تراشه‌های M1 در حال حاضر از بسیاری از نرم افزارهای کاربردی پشتیبانی نمی‌کنند و شرکت اپل مجبور شده برای آن‌ها یک ابزار ترجمه و کامپایل دوباره طراحی کند که از لحاظ کاربری سرعت اجرای نرم افزارهای معمول را کاهش می‌دهد.

پیشگامی مایکروسافت در طراحی لپ تاپ‌

از طرف دیگر شرکت مایکروسافت تمامی عیب‌هایی که ممکن بود که در یک دستگاه فشرده با ابعاد کوچکی مثل سرفیس لپ تاپ ۴ وجود داشته را برطرف کرده است. مایکروسافت در گام ابتدایی اقدام به آسان کردن سطح تعمیرپذیری سرفیس لپ تاپ ۴ کرده است. وب‌سایت iFixit در بررسی‌ها خود اعلام کرده که سرفیس لپ تاپ ۴ یک دستگاه کاملاً کارآمد همراه با تعمیرپذیری بسیار بالایی است.

این در حالی است که شرکت اپل در طراحی ابتدایی مک بوک M1 با یک مشکل ویژه مواجه شده است و این دستگاه‌ها با بروز یک مشکل ابتدایی نظیر خرابی سیستم عامل، نیاز به یک دستگاه دیگر برای نصب سیستم عامل خواهند داشت. شرکت اپل در صفحه پشتیبانی که در مورد مک بوک M1 منتشر کرده به کاربران خود روش درست نصب سیستم عامل را یاد داده است و در آن اعلام کرده که برای نصب کامل سیستم عامل و راه اندازی کامل نرم افزاری، دستگاه باید به یک کامپیوتر مک مبتنی بر پردازنده اینتل متصل شود. حقیقت این است که شرکت اپل در تولید مک بوک‌های جدید خود نه تنها مشکلی را برطرف نکرده، بلکه محدودیت‌های بسیاری را برای کاربران خود ایجاد کرده است.

از طرف دیگر شرکت مایکروسافت یکی از بزرگترین نواقص سرفیس لپ تاپ ۴ را برطرف کرده تا کاربران بتوانند از طریق دستگاه همراه خود امکان اجرای بازی‌ها را داشته باشند. تعبیه تراشه پردازش گرافیکی ویژه در این سرفیس جدید تمامی محدودیت‌های ممکن برای یک دستگاه همراه را از بین برده است تا کاربران امکانات بیشتری برای استفاده روزمره از دستگاه‌های خود داشته باشند.

نتیجه‌گیری

سرفیس لپ تاپ ۴ به عنوان یکی از جدیدترین محصولات شرکت مایکروسافت یک گام رو به جلو برای استفاده روزمره از یک دستگاه همراه و سبک است. این در حالی است که شرکت اپل با وجود موج عظیم تبلیغات خود محصولی را تولید کرده که حتی توان رقابت با یکی از مدل‌های میان رده محصولات مایکروسافت مثل سرفیس پرو ایکس که با پردازنده‌ای با معماری مشابه یعنی ARM ساخته شده را نیز ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید