تجربه اجرای بازی در سرفیس چگونه امکان‌پذیر است؟

تجربه اجرای بازی در سرفیس چگونه امکان‌پذیر است؟

سرفیس ها بدون شک مجموعه کاملی از کامپیوترهای ویندوزی را تشکیل می‌دهند که امکان تجربه‌ای بی‌نظیر از سیستم عامل ویندوز 10 را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند، حال سؤال اصلی این است که مایکروسافت چگونه تجربه اجرای بازی را در سرفیس فراهم کرده است؟

پشتیبانی از دایرکت ایکس و OpenGL در کنار دیگر ابزارهای لازم برای اجرای بازی‌ها و نرم‌افزارهای گرافیکی باعث شده تا ویندوز به مهم‌ترین سیستم عامل در دنیای گیم تبدیل شود. در حقیقت اجرای بازی یکی از مهم‌ترین بخش‌های استفاده از سیستم عامل ویندوز است و همین موضوع نیز باعث شده تا کاربران توقع اجرای بازی‌های مختلف را در کامپیوترهای سرفیس نیز داشته باشند.

در این میان، شرکت مایکروسافت دو گزینه خیلی مهم را برای دسترسی به بازی‌های ویدئویی در کامپیوترهای سرفیس فراهم کرده که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

تجربه اجرای بازی در سرفیس چگونه امکان‌پذیر است؟

تعبیه کارت گرافیک انحصاری برای اجرای بازی در سرفیس بوک

سرفیس بوک از جمله مهم‌ترین اعضای خانواده محصولات سخت افزاری مایکروسافت است که به لطف پردازشگر گرافیکی انحصاری امکان استفاده بهینه در زمینه اجرای بازی‌ها را دارد. این محصولات دارای قدرت پرداز مرکزی نسبتاً بالایی هستند و با وجود اتصال dGPU تولید شده توسط انویدیا امکان اجرای بازی‌های ویدئویی را برای طرف‌داران گیم فراهم میاورند.

در حقیقت سرفیس بوک گزینه پیش‌فرض مایکروسافت برای اجرای بازی در سرفیس است که باتجربه‌ای ویژه همراه خواهد بود و امکان پردازش‌های گرافیکی نسبتاً قدرتمند را برای کاربران خود فراهم میاورند.

سرفیس بوک یک دستگاه سبک، کوچک و قابل حمل است که قدرتی مناسب برای اجرای بازی‌های مختلف را آن هم از طریق سرویس‌هایی نظیر استیم و اپیک گیمز برای گیمرها فراهم میاورد و به همین دلیل نیز می‌توان آن را بهترین گزینه در این زمینه دانست.

تجربه اجرای بازی در سرفیس چگونه امکان‌پذیر است؟

اتصال کارت گرافیک اکسترنال و اجرای بازی در سرفیس های مختلف

مایکروسافت در طراحی محصولات سرفیس معمولاً از دو درگاه مینی دیزپلی یا USB-C استفاده کرده است که امکان انتقال سریع داده را میان سرفیس و دستگاه‌های دیگر می‌دهد. همین نکته باعث می‌شود تا سرفیس ها بتوانند با اتصال کارت‌های گرافیکی اکسترنال مبتنی بر این پردازشگرهای اکسترنال امکان اجرای بازی‌های مختلف گرافیکی را داشته باشند.

این موضوع باعث می‌شود تا حتی در سرفیس پرو و سری محصولات هم خانواده آن که کارت گرافیکی اختصاصی تعبیه نشده امکان اجرای بازی‌ها باتجربه‌ای مناسب وجود داشته باشد.

تجربه اجرای بازی در سرفیس چگونه امکان‌پذیر است؟
تست‌های بنچ‌مارک سرفیس پرو 7 نشان دهنده آن است که این دستگاه می‌تواند بسیاری از بازی ‌ها را اجرا کند، اما برای اجرای بازی‌های سنگین‌تر کاربران نیاز به سخت افزارهای قدرتمندتر دارند.

نکته اصلی این است که در زمان خرید کارت اکسترنال باید ابزاری کاملاً سازگار با سرفیس در اختیار خود را خریداری کنید. نکته دیگر نیز اینکه بازدهی دستگاه سرفیس در اختیار شما باید از لحاظ رم و پردازنده مرکزی با بازی‌های در حال اجرا سازگاری داشته باشد.

رایانش ابری بهترین راهکار برای اجرای بازی در تمامی سرفیس ها

تجربه اجرای بازی در سرفیس چگونه امکان‌پذیر است؟

شرکت مایکروسافت در نیمه دوم سال 2020 میلادی اقدام به عرضه عمومی و نهایی سرفیس ایکس کلاود کرده است. ایکس کلاود یک سرویس اجرای بازی مبتنی بر پردازش ابری است که از طریق دستگاه‌های مبتنی بر سیستم عامل ویندوز و تلفن‌های هوشمند اندرویدی امکان اجرای تمام بازی‌ها، بدون درنظرگرفتن بازدهی سخت افزاری آنها ممکن می‌شود.

ایکس کلاود بر پایه پردازش ابری کار می‌کند و این موضوع باعث می‌شود تا کاربران بتوانند در زمان اجرای بازی صرفاً محتوای صوتی و تصویری بازی‌ها را از اینترنت دریافت کنند و تغییرات و فعالیت‌های خود در بازی را از طریق دستگاه به سرورهای رایانش ابری مایکروسافت ارسال کنند.

گفتنی است که ایکس کلاود در حال حاضر برای ویندوز عرضه نشده و مایکروسافت قول عرضه آن در ویندوز را داده است.

از طرف دیگر، کاربران می‌توانند از طریق سرویس گوگل استادیا نیز بازی‌های گرافیکی مختلف را با نهایت کیفیت اجرا کنند. گوگل استادیا نیز سرویسی مشابه با ایکس کلاود است که توسط شرکت گوگل پشتیبانی و عرضه می‌شود.

گفتنی است که برای اجرای بازی‌های رایانش ابری کاربران باید به صورت ماهانه هزینه‌ای مشخص را پرداخت کنند.

نتیجه‌گیری

مایکروسافت در طراحی سرفیس ها تلاش کرده تا تمامی محدودیت‌های اجرای کارهای مختلف را برطرف کند. سرفیس ها امکان اجرای بسیاری از کارهای روزمره کاربران را دارند، با این حال اجرای بازی‌های سنگین گرافیکی نیازمند تعبیه کارت گرافیک قدرتمند در دستگاه ها است که قطعاً در صورت تعبیه، باعث ازایش حجم و وزن دستگاه ها خواهد شد.

با این حال مایکروسافت راهکارهایی ویژه را برای اجرای بازی در سرفیس عرضه کرده است. راهکار تأیید شده مایکروسافت استفاده از سرفیس بوک با کارت گرافیک انحصاری است، باید این حال استفاده از ابزارهای پردازش ابری و کارت‌های گرافیکی اکسترنال در صورت پشتیبانی نیز احتمالاً می‌تواند نیاز کاربران را در آینده نزدیک برطرف کند.

دیدگاهتان را بنویسید