پرسش و پاسخ‌های مربوط به نحوه نصب ویندوز در سرفیس

نصب ویندوز در سرفیس

روند انجام بسیاری از پروسه‌ها و تنظیمات مختلف در سری محصولات سرفیس تا حدودی با دیگر دستگاه‌های ویندوزی تفاوت دارد. این تفاوت به معنای این است که مایکروسافت در محصولات سخت افزاری تولید شده توسط خودش، بهینه سازی‌های بیشتری اعمال کرده تا کار با سرفیس ها آسان‌تر باشد. در ادامه پرسش و پاسخ‌های متداول در مورد نصب ویندوز در سرفیس را خواهید دید.

 

  • چرا به نصب کامل ویندوز نیاز خواهیم داشت؟

دلایل مختلفی باعث می‌شوند تا کاربران تصمیم به نصب دوباره سیستم عامل روی دستگاه خود بگیرند. دلایلی نظیر کند شدن ویندوز پس از آپدیت‌ها، ویروس‌ها و بدافزارها، باگ‌های غیرمعمول ایجاد شده در سیستم عامل برخی از دلایل نیاز به نصب دوباره ویندوز است.

“پیش از اقدام به نصب ویندوز روش‌های جایگزین را برای رفع مشکلتان استفاده کنید. علاوه بر اینکه  امکان Reset This PC میتواند بسیاری از مشکلات را بدون Clean Install حل کند”

  • آیا نصب ویندوز روی سرفیس آسان است؟

روند نصب دوباره سیستم عامل ویندوز 10 در سری دستگاه‌های سرفیس تا حدودی با نصب ویندوز در دیگر کامپیوتر‌ها متفاوت است. این تفاوت باعث شده تا بسیاری از فرایندهای دشوار، نظیر نصب تک‌تک درایورها و انجام فرایندهای نصبی Wizard در سرفیس‌ها حذف شود.

  • لایسنس ویندوز 10 در سرفیس ها چگونه است؟

لایسنس ویندوز روی دستگاه‌های سرفیس در قیمت نهایی این دستگاه‌ها اعمال شده و با خرید سرفیس، یک لایسنس مادام‌العمر ویندوز 10 برای دستگاه نیز خریداری می‌شود. پس از این بابت می‌توانید با خیال راحت کار کنید.

البته نباید فراموش کنید که دستگاه شما باید از زمان خرید لایسنس ویندوز 10 را داشته باشد؛ برای توضیح بهتر باید اشاره کنیم که دستگاه‌هایی نظیر اغلب سرفیس پرو 3 ها که تا پیش از عرضه ویندوز 10 در تاریخ 29 اکتبر 2015 از طرف مایکروسافت آماده فروش شده‌اند، در زمان خرید لایسنس ویندوز 8.1 را به‌جای ویندوز 10 دارند و برای نصب ویندوز 10 نیاز به تهیه لایسنس پیدا خواهند کرد.

  • آیا می‌توان از منابع دیگر ویندوز 10 را روی سرفیس نصب کرد؟

توصیه می‌کنیم به هیچ وجه این کار را نکنید. سرفیس ها نسخه خاص خودشان را برای راه اندازی ویندوز 10 استفاده می‌کنند و نصب از منابع تائید نشده علاوه بر ضربه به لایسنس سیستم عامل شما، ممکن است به فریم ویر و اختلال دائمی دستگاه شما منجر شود. علاوه بر اینکه سرفیس ها تنها از طریق ایمیج رسمی خودشان قابلیت نص درایورها را دارند

  • کدام نسخه از ویندوز 10 بر روی سرفیس ها نصب شده است؟

تمامی محصولات سرفیس که از سال 2015 به بعد عرضه شده، اند مجهز به Windows 10 Pro هستند. این دستگاه‌ها شامل سرفیس پرو 4، سرفیس بوک (مدل عادی و مدل پرفورمنس) و سرفیس استودیو می‌شوند.

در این میان دو محصول استثنا نیز وجود دارد:

  • برخی از سرفیس‌های پرو 3 با لایسنس مادام‌العمر ویندوز 10 پرو و برخی دیگر تنها با لایسنس ویندوز 8.1 ارائه شده‌اند. با توجه به اینکه مهلت آپدیت رایگان به ویندوز 10 نزدیک به یک سال است که گذشته، کاربران سرفیس پرو 3 باید فکری دیگر برای لایسنس ویندوز 10 کنند.
  • سرفیس لپ تاپ به‌طور پیش فرض Windows 10 S را استفاده می‌کند که تا ماه مارچ 2018 (تا پایان سال 1396) امکان ارتقای رایگان به نسخه پرو را دارند. پس از پایان مهلت، نیز کاربرانی که سرفیس لپ تاپ را ارتقا نداده‌اند مجبور به تهیه لایسنس خواهند بود.
  • آیا می‌توان سیستم عامل‌های دیگر نظیر لینوکس را روی سرفیس ها نصب کرد؟

مایکروسافت به‌طور رسمی در مورد نصب سیستم عامل‌های غیر ویندوزی در سرفیس سخنی نگفته اما بدون شک فریم ویر سرفیس ها تنها برای ویندوز بهینه سازی شده و در صورت نصب سیستم عامل‌های دیگرحتما مشکلات مختلفی به وجود خواهند آمد به همین دلیل توصیه می‌شود که از انجام این کار خودداری کنید. اگر به سیستم عامل‌های دیگر پیدا کردید، توصیه می‌شود از روش‌های جایگزین نظیر راه‌های ارائه شده توسط مایکروسافت برای اجرای توزیع‌های لینوکس و یا برنامه‌های مجازی ساز استفاده کنید.

 

31 دیدگاه برای “پرسش و پاسخ‌های مربوط به نحوه نصب ویندوز در سرفیس

  1. احمد گفته:

    سلام
    سرفیس پرو 4 رو قسمت ریست فکتوری و اخرین گزینشو که همه چیز رو پاک کنه رو زدم و بینش که داشت همه چیز رو پاک میکرد یه اخطار داد و گفت میخوای ادامه بدی برای پاک کردن’ زدم نه بعد ویندوز نصب شدو الان ویندوز درست کار نمیکنه و قلم هم بهش وصل نمیشه با بلوتوث
    الان میشه کاری کرد!!
    ممنون میشم پاسخ بدید
    ممنون

    • faraji گفته:

      بهتر هست که ویندوز دستگاه از طریق یک سورس خارجی دوباره نصب شود. برای انجام این کار باید فایل نصبی ویندوز ۱۰ مخصوص سرفیس را از وب سایت رسمی مایکروسافت دانلود کنید و سپس انرا روی یک فلش بوتیبل بریزید و در نهایت دستگاه را با ان بوت کنید.
      توضیحات مربوط به انجام این کار در مقالات آموزشی مای سرفیس هست.
      در صورتی که باز هم مشکل داشتید میتوانید با همکاران بخش پشتیبانی تماس بگیرید.

    • faraji گفته:

      دوست عزیز به هیچ وجه از ایمیج ها و سورسهای متفرقه ویندوز 10 که برای کامپیوترهای عادی استفاده میکنید، در سرفیس ها استفاده نکنید.
      سورس ایمیج ویندوز 10 برای هر مدل از سرفیس ها متفاوت است و باید از وب سایت رسمی مایکروسافت دانلود شوند. به سایت مایکروسافت مراجعه کنید و ایمیج را دانلود کنید.
      اگر ابزار لازم برای دانلود ایمیج با حجم بالا را ندارید، بخش خدمات امتداد پارسه میتواند به شما کمک کند

  2. علیرضا گفته:

    سلام سرفیس 3 را به ویندوز 10 ارتقا داده اند حالا که میخواهم ریست کنم با کمبود فضای خالی مواجه هستم که امکان ندارد. چطوری می شود به ویندوز 8 برگرداند 32 گیگ حافظه تقریبا پر شده است . با تشکر

  3. علیرضا گفته:

    سلام سرفیس 3 را به ویندوز 10 ارتقا داده اند حالا که میخواهم ریست کنم با کمبود فضای خالی مواجه هستم که امکان ندارد. چطوری می شود به ویندوز 8 برگرداند 32 گیگ حافظه تقریبا پر شده است . با تشکر فراوان

    • faraji گفته:

      با تعویض ویندوز سرفیس هیچ چاره ای جز پاک کردن کامل حافظه داخلی نیست، مگر اینکه پارتیشن بندی جداگانه کرده باشید. از اطلاعات بکاپ گرفته و اینیج ویندوز 8 رسمی مخصوص مدل سرفیس خودتان را دانلود کنید و آن را روی فلش بوتیبل بسازید و در نهایت نصب کنید.
      البته ایمیج ویندوز 8 دیگر در وب سایت رسمی مایکروسافت ارائه نمیشود. اگر از وب سایتهای متفرقه آن را پیدا نکردید، بخش فنی امتداد پارسه میتواند در این زمینه به شما کمک کند

  4. دانیال گفته:

    سلام . کیبورد سرفیس من بعد از اپدیت دیگه کار نکرد . دستگاه رو به یک تعمیراتی بردم و گفتند باید مجدد روش ویندوز نصب کنند . حالا بعد از نصب ویندوز نه تنها کیبوردش درست نشد بلکه یه سری مشکلات دیگه هم پیدا کرده . من باید چکار کنم ؟ خیلی نگرانم لطفا راهنمایی بفرمایید ‌.ممنون

      • Mary گفته:

        سلام من سرفیس پرو ۲۰۱۷ دارم که ویندوزش همونطوری که گفتین نسخه اورجینال و مادام العمره
        دیشب وقتی خواستم وارد سیستم بشم فیس ایدی و پین رفته بود و فقط پسورد میخاست منم چون همیشه با فیس ایدی و پین بازش میکردم پسورد یادم نیس.
        میشه لطفا راهنمایی کنید چیکارکنم
        واقعا از کار و زندگی انداخته منو

      • Mary گفته:

        سلام من سرفیس پرو ۲۰۱۷ دارم که ویندوزش همونطوری که گفتین نسخه اورجینال و مادام العمره
        دیشب وقتی خواستم وارد سیستم بشم فیس ایدی و پین رفته بود و فقط پسورد میخاست منم چون همیشه با فیس ایدی و پین بازش میکردم پسورد یادم نیس.
        میشه لطفا راهنمایی کنید چیکارکنم
        واقعا از کار و زندگی انداخته منو

    • faraji گفته:

      احتمالا از منابع نادرست اقدام به نصب سیستم عامل کرده اید که این مشکل به وجود آمده است. باید ویندوز را پاک کرده و از منابع رسمی مایکروسافت فایل ایمیج نصبی مخصوص سرفیس پرو 4 را دانلود و نصب کنید. یا اینکه دستگاه خود را کرک کنید

  5. امانی گفته:

    باسلام. من یک سرفیس پرو دارم که ویندوز 8.1 داشته است. الان برای نصب برخی برنامه ها ارور می دهد و من قصد آپدیت یا عوض کردن ویندوز به ورژن 10 را دارم. نمی دانم کدام مورد منطقی تر است، در ضمن از طریق آپدیت خود ویندوز هیچ آپدیتی برایم پیدا نمی شود. اگر راهنمایی کنید ممنون می شوم.
    سئوال دوم اینکه اگر از روش گرفتن فایل iso از وب سایت مایکروسافت اقدام کنم با توجه به اینکه حجم فایل ها زیاد است و فرمت فت ظاهرا تا 4 گیک را می پذیرد، آیا امکان ساختن یک usb بوت ایبل با fat را خواهم داشت؟

    • faraji گفته:

      دوست عزیز زمان ارتقا به ویندوز 10 به صورت رایگان به اتمام رسیده است. مایکروسافت تا دسامبر سال 2018 میلادی امکان ارتقای ویندوز 8.1 سرفیس ها به ویندوز 10 به صورت رایگان را فراهم کرده بود. با این حال این امکان در حال حاضر به صورت رایگان و قانونی وجود ندارد.

      در نظر داشته باشید که این مسئله به معنای آن است که اگر اقدام به نصب ویندوز 10 روی سرفیس کنید، مایکروسافت لاینسن قانونی برای سیستم عامل شما در نظر نخواهد گرفت و به همین دلیل شما باید سیستم عامل را کرک کنید یا لایسنس را با قیمت بسیار بالا خریداری کنید.

      گفتنی است که غیر از لایسنس کرک یا اورجینال، ویندوز 10 هیچ اختلالی در کارکرد ویندوز 10 ایجاد نخواهد کرد.

      ضمنا به یاد داشته باشید که سورس اصلی برای نصب ویندوز روی سرفیس ها با سورس های خارجی متفاوت است. میتوانید این سورس را از وب سایت رسمی مایکروسافت دانلود کرده و یا آن را از پتشیبانی فنی امتداد پارسه دریافت کنید.

  6. reza rajabi گفته:

    سلام من سورفیس rt دارم ولی به هیچ عنوان نمیتونم نه ویندوز رو عوض کنم نه به microsuft store دسترسی پیدا کنم خیلی سخت شده چون هیچ کاری نمیشه باهاش انجام داد. ممنون میشم کمکم کنید

    • faraji گفته:

      از طریق یک مودم یا دستگاه دیگری که از آی پی غیر از ایران اینترنت دریافت میکند باید استفاده کنید تا بتوانید اپلیکیشن روی دستگاه خود نصب کنید

  7. Mary گفته:

    سلام من سرفیس پرو ۲۰۱۷ دارم که ویندوزش همونطوری که گفتین نسخه اورجینال و مادام العمره
    دیشب وقتی خواستم وارد سیستم بشم فیس ایدی و پین رفته بود و فقط پسورد میخاست منم چون همیشه با فیس ایدی و پین بازش میکردم پسورد یادم نیس.
    میشه لطفا راهنمایی کنید چیکارکنم
    واقعا از کار و زندگی انداخته منو

    ایمیل قبلی اشتباه بود متاسفانه جای حروف جابجا شد

  8. اميد گفته:

    سلام
    من سرفيس پرو٣ دارم و متاسفانه چون نبودم دست برادرم بود و رمزي كه گزاشته بود فراموش كرده مجبور شديم ويندوز عوض كنيم ولي ويندوز اورجينال ١٠ قبلي كه روش نصب بود نتونستيم نصب كنيم
    لطفا راهنمايي كنيد از كجا و چطور ميتونم ويندوز ١٠ اورجينال نصب كنم

  9. پارسا گفته:

    سلام من لپ تاپ سرفیس پرو 4 دارم الان من هندزفزی میزنم میخونه ولی صدا باز هم از اسپیکر پخش میشه
    و اینکه تازگی ها یه تیکه از بالای صفحه رو پایین صفحه به صورت خش دار نشون میده چیکار کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید