مایکروسافت رسما از ویندوز ۱۱ به عنوان سیستم عامل بعدی خود رونمایی کرد

مایکروسافت رسما از ویندوز ۱۱ رونمایی کرد

پس حدود ۱۰ روز انتشار شایعات مختلف و انتشار یک نسخه رسمی، شرکت مایکروسافت بالاخره روز پنجشنبه از ویندوز ۱۱ به صورت رسمی رونمایی کرد.

ویندوز ۱۱ قرار است به عنوان نسخه جدید سیستم عامل رسمی مایکروسافت به فعالیت خود ادامه دهد که در آن ساده سازی رابط کاربری و اجرای همه جانبه نرم افزارها در اولیت قرار گرفته است. این سیستم عامل دارای رابط کاربری مشابه با ویندوز ۱۰ ایکس است که در سال ۲۰۱۹ برای محصولات دارای پردازنده‌های کم مصرف و دستگاه‌های دارای نمایشگر لمسی دوگانه نظیر سرفیس نئو طراحی شده بود. هرچند که سرفیس نئو عرضه موفقی از طرف مایکروسافت نداشت، اما این شرکت تصمیم گرفت تا نسخه جدید سیستم عامل رسمی خود که طی پروژه توسعه سرفیس نئو طراحی شده بود را آماده عرضه به تمامی کاربران کند.

ویندوز ۱۱ امکان اجرای تمامی نرم افزارهای ویندوزی را در کنار امکان اجرای نرم افزارهای توسعه داده شده برای پلتفرم اندروید را دارا است. علاوه بر این شرکت مایکروسافت در طراحی این نسخه از ویندوز تاحدودی از رابط کاربری دیگر سیستم عامل‌های توسعه داده شده برای پلتفرم‌های تاچ نیز ایده‌برداری کرده است تا از آن طریق بتواند به صورت بهینه و کاربردی امکان استفاده از آن را در سری محصولات سرفیس توسعه دهد.

یکی از چالش‌های ویژه مایکروسافت در توسعه نسخه‌های اخیر ویندوز، نظیر ویندوز ۸، ۸.۱ و ۱۰ طراحی یک رابط کاربری یکپارچه برای دستگاه‌های لمسی در کنار دستگاه‌های دارای رابط‌های سنتی ماوس و کیبورد بوده است. در این میان، بسیاری از تحلیلگران در بررسی‌های انجام شده از ویندوز ۱۱ ادعا کرده‌اند که این نسخه از سیستم عامل عملکرد بسیار قوی‌تری در رابط کاربری لمسی نسبت به نسخه‌های پیشین ویندوز دارد.

خلاصه مشخصات فنی ویندوز ۱۱

از لحاظ بازدهی نیز بررسی‌ها نشان داده که این نسخه عملکردی بسیار بهینه‌تر در اجرای نرم ‌افزارهای مختلف به صورت همزمان دارد و این موضوع باعث بهینه‌سازی دستگاه‌های اجرا کننده این سیستم عامل خواهد شد.

مایکروسافت تلاش کرده تا با پشتیبانی همه جانبه از سیستم عامل اندروید در این نسخه از ویندوز همچنین به خلا وجودی ویندوز فون نیز پاسخی منطقی دهد و از آن طریق امکانات ویژه ای را در اختیار کاربران قرار دهد. این نسخه جدید از سیستم عامل ویندوز می‌تواند از طریق اپ استور آمازون اپلیکیشن‌ها را به صورت رسمی دریافت کند در یک رابط کاربری یکپارچه آن‌ها را اجرا کند.

مایکروسافت همچنین راهکاری مناسب برای درآمدزایی از طریق فروش اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها در این نسخه در نظر گرفته است تا از آن طریق توسعه‌دهندگان بتوانند اپلیکیشن‌های خود را به شکلی ایمن و کاربردی برای کاربران سیستم عامل ویندوز نصب کنند.

گفتنی است که در حال حاضر هیچ اطلاعاتی از عرضه نهایی ویندوز ۱۱ در دست نیست و مشخص نیست که این سیستم عامل چه زمانی آماده عرضه به کاربران خواهد شد. با این حال به نظر می‌رسد که شرکت مایکروسافت نهایتا تا پیش از پایان سال ۲۰۲۱ میلادی این محصول را در اختیار کاربران عمومی قرار دهد. با این حال برخی دیگر از تحلیلگران ادعا کرده‌اند که عرضه این سیستم عامل ممکن است به سال ۲۰۲۲ میلادی موکول شود.

دیدگاهتان را بنویسید