چگونه روی سرفیس‌ها، ویندوز 10 را Clean Install کنیم؟

چگونه روی سرفیس‌ها، ویندوز 10 را Clean Install کنیم؟

مایکروسافت در تولید سری محصولات سرفیس روند انجام بسیاری از کارها را که تا پیش از این در کامپیوترهای دیگر دشوار بود را آسان‌تر کند. در این میان یکی از کارهای مهم که در استفاده طولانی مدت از کامپیوترها اغلب افراد به انجام آن نیاز پیدا خواهند کرد، نصب دوباره سیستم عامل به‌صورت Clean Install است.

در این مطلب می‌خواهیم تا روش درست برای نصب سیستم عامل ویندوز 10 روی دستگاه‌های سرفیس را نشان دهیم

پیش از هر اقدامی میتوانید بخش پرسش و پاسخ های مربوط به نصب ویندوز در سرفیس را مطالعه کنید.

 

قدم اول: تهیه ایمیج قانونی ویندوز 10

روش‌های مختلف و متفاوتی برای تهیه ایمیج قانونی ویندوز 10 برای هر سرفیس وجود دارد. ایمیج ویندوز برای هر یک از مدل‌های سرفیس باهم متفاوت است چرا که فایل‌های مربوط به درایورهای مختلف نیز به‌صورت پیش فرض در آن قرار گرفته است.

از جمله روش‌های تهیه ایمیج سرفیس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روش دوراندیشانه و آسان

کاربران دور اندایش سرفیس، از زمان خرید و تهیه دستگاه، یک درایو حاوی محتوای ویندوز و درایورها تهیه می‌کنند. اگر از سالم بودن سیستم عامل فعلیتان مطمئن هستید، می‌توانید این فایل را به‌آسانی تهیه کنید. برای این کار کافی است یک حافظه کاملاً خالی (فلش مموری، هارددیسک و یا کارت SD و …) را به سرفیس متصل کرده، سپس در استارت عبارت Recovery را جست و جو کنید. با ورود به بخش Recovery واقع در Control Panel می‌توانید وارد بخش Create a Recovery Drive شده و حافظه خودتان را تهیه کنید.

گفتنی است که لایسنس ریکاوری تهیه شده از ویندوز 10 تنها در دستگاه شما اعتبار خواهد داشت و در صورت استفاده در دستگاه دیگر، باید از روش‌های فعال سازی جایگزین برای آن استفاده کرد.

  • روش دشوار اما مطمئن

تنها دشواری این روش دانلود حجم بالای فایل ایمیج ریکاوری ویندوز 10 است. در این روش کافی است به این لینک در وب سایت مایکروسافت رفته، وارد حساب کاربری مایکروسافت خودتان بشوید، و سپس با وارد کردن شماری سریال 10 تا 15 رقمی پشت دستگاهتان، فایل برای ریکاوری سرفیس را دریافت کنید.

پس از دریافت فایل مورد نظر، کافی است همان‌طور که در وب سایت مایکروسافت نیز توضیح داده شده، محتوای فایل مورد نظر را روی یک حافظه خالی با فرمت FAT32، Extract کنید تا فلش قابل بوت شما آماده نصب ویندوز روی دستگاهتان شد.

” می‌توانید فرایند دانلود و ساخت حافظه قابل بوت را در کامپیوتر دیگر انجام دهید”

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این روش این است که بسیاری از آپدیت‌های عمومی ویندوز 10 در ایمیج دانلود شده وجود دارد و شما پس از نصب آن آپدیت‌های کمتری را دریافت خواهید کرد.

قدم دوم: بوت روی حافظه

“پیش از انجام هرکاری ابتدا از تمامی فایل‌های مهم خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید؛ چرا که پس از انجام پروسه‌های آتی تمامی اطلاعات شما از روی سرفیس پاک خواهد شد.”

پس از گرفتن نسخه پشتیبان دستگاه را کامل خاموش کنید و حتماً دستگاه را به آداپتور متصل کنید تا در فرایند نصب دچار خاموشی بر اثر کمبود شارژ باتری نشوید.

فلش بوتیبل را به سرفیس خاموش متصل کنید و سپس دکمه‌های ترکیبی-ترتیبی زیر را دقیقا به همین الگوریتم انجام دهید تا دستگاه روی فلش بوت شود:

  1. برای سه ثانیه Volume Down را نگه دارید
  2. بدون اینکه دستتان را از Volume Down بردارید، دکمه Power را نگه دارید
  3. وقتی عبارت Surface را روی نمایشگر دیدید، بدون اینکه دستتان را از Volume Down بردارید، دستتان را از دکمه Power بردارید
  4. سه ثانیه بعد دستتان را از روی Vloume Down هم بردارید.

“انجام به ترتیب دکمه‌های ترکیبی فوق دشوار است و شاید در اولین بار موفق به بوت دستگاه نشوید. در این صورت دستگاه را برای بار دیگر خاموش کرده و مجدداً برای بوت تلاش کنید”

قدم پایانی: نصب ویندوز تنها با چند کلیک ساده

پس از بوت شدن  دستگاه با صفحه آبی رنگ تنظیمات روبرو خواهید شد.

در این بخش کافی است به زیر شاخه Troubleshoot و نهایتاً گزینه Recovery From Drive را انتخاب کنید.

در نهایت با انتخاب گزینه Fully Clean می‌توانید سیستم عامل سرفیس را به‌طور کامل از روی فلش Clean Install کنید.

پس از پایان موفقیت آمیز این فرایند، دستگاه شما از لحاظ نرم افزاری کاملاً نو خواهد شد و برای بار دیگر می‌تواند آماده کار باشد.

نگران درایورها نباشید

برای بار دیگر نیز تأکید می‌کنیم که اگر از ایمیج مختص سرفیس خودتان استفاده کرده باشید، دستگاه نیازی به نصب داریور ها نخواهد داشت چرا که درایورها به‌طور خودکار و از طریق Image Recovery نصب شده‌اند.

21 دیدگاه برای “چگونه روی سرفیس‌ها، ویندوز 10 را Clean Install کنیم؟

  1. Ebrahim'م گفته:

    سلام من از سایت دانلود کردم و بر روی فلش کپی کردم ولی وقتی میخواد ریکاور کنه از ۴۰ درصد بیشتر نمیره و برمیگرده به اون قسمت troubleshoot باید چیکار کنم؟

  2. emran moradian گفته:

    سلام وقتتون بخیر. بنده فایل ۶گیگی مخصوص سرفیس پرو ۳ رو دانلود کردم پوشه اسکترکت کردم و‌محتویات اونو ریختم روی یه فلش.
    دستگاه رو بوت میکنم مراحل کلین اینستال رو انجام دادم حتی پارتیشن رو کامل حذف کردم و دستگاه تا ۵۰/۶۰ درصد لود میشه و باپش دوباره ریست میشه!! مشکل از چی می تونه باشه؟؟

    • faraji گفته:

      این مشکل میتواند ۲ ریشه مجزا داشته باشد:
      ۱٫ فلش بوت درست ساخته نشده، با یک فلش جدید بوت درست کنید.
      ۲٫ اس اس دی دستگاه شما با مشکل مواجه شده و باید تعمیر شود.

  3. emran morعمرانadian گفته:

    سلام وقتتون بخیر. بنده فایل ۶گیگی مخصوص سرفیس پرو ۳ رو دانلود کردم پوشه اسکترکت کردم و‌محتویات اونو ریختم روی یه فلش.
    دستگاه رو بوت میکنم مراحل کلین اینستال رو انجام دادم حتی پارتیشن رو کامل حذف کردم و دستگاه تا ۵۰/۶۰ درصد لود میشه و باپش دوباره ریست میشه!! مشکل از چی می تونه باشه؟؟

    • faraji گفته:

      این مشکل میتواند 2 ریشه مجزا داشته باشد:
      1. فلش بوت درست ساخته نشده، با یک فلش جدید بوت درست کنید.
      2. اس اس دی دستگاه شما با مشکل مواجه شده و باید تعمیر شود.

  4. سیا گفته:

    سلام سرفیسو دادم ویندوزشو عوض کردم بعضی موقعها صفحش پر پر میکنه ویهو باطری فولو به یک دیقه خالی میکنه بعضی وقتاهم یکبار شارژ یک روز کامل نگه میداره چرا اینجوری شده!؟؟

  5. کامبیز گفته:

    با سلام .خواستم تجربه خودم رو بگم شاید مفید واقع بشه .و اگه ادمین نظری دارن بفرمایند ….منم یه سرفیس پرو ۳ دارم که استوک اروپایی هست و تو ایران اومدن ویندوز ۱۰ اینترپرایس روش زدن ..مشکلی هم نداشت ولی طبق دستورات فایل ایمیج رو گرفتم .اکسترکت کردم و شروع به نصب …مثل بقیه دوستان تو ۶۰ الی ۶۲ درصد ریست میشد و دوباره از اول بوت میشد ..چند بار انجام دادم حتی یه بارم receating زدم .نشد ..شانسی خسته شدم و این بار تو گزینه ها خاموش شدن تبلت رو زدم و فلش usbرو خارج کردم .و دوباره که روشن کردم دیدم داره ویندوز رو getting ready میکنه و تا ۱۰۰ درصد رفت و اتوماتیک ریست شد و ویندوز ۱۰ پرو بالا اومد بدون هیچ مشکلی ..و چندین برنامه هم روش نصب کردم ..درایورها .زبان و همه چیزش سالم بود ..و تا الان مشکلی نداره ….واقعا برام سیوال شد که چرا فایل ایمیج رو ۶۰ درصد خوند ولی ویندوز کامل و سالم بعدش نصب و راه اندازی شد …دوستان نظری دارن بگن ..و بقیه دوستان هم اگه این مشکل رو دارن این روش رو هم اجرا کنن ..شاید مثل من مشکلشون حل شد

    • امتداد پارسه گفته:

      سلام احتمالا سرفیس از طریق Boot from the network سیستم عامل را دریافت کرده است. این روش معمولا برای کسانی توصیه میشود که اینترنت پر سرعت همراه با حجم بالایی دارند.
      همچنین ممکن است در روند ساخت فلش بوت مشکلی پیش آمده که فلش تا بیش از 60 درصد قادر به انجام فعالیت نبود.

      • کامبیز گفته:

        با سلام الان که مجدد ویندوز رو از همین طرق نصب کردم ..خوب که توجه کردم وقتی به 62 درصد میرسه در عرض یک ثانیه به 94میرسه و بعد ریست میشه و به صفحه ابی اول نصب محل انتخاب زبان برمیگرده …در نهایت دستی سیستم رو خاموش میکنم و مجدد که روشن میکنم ویندوز شروع به نصب میکنه و نصب میشه و هیچ مشکل هم نداره ….حتی اپدیت هم میشه …و همه دوستان هم دقیقا همین حالت رو داشتن اگه نظرات رو توجه کنید ….بارها و باره هم تکرار کردم و تنها روشی بود که سیستم بالا میاد و ویندوز رو میخونه

  6. کامبیز گفته:

    با سلام یه سیوال جدید داشتم …من ویندوز 10 ورژن1511 رو نصب کردم از خود مایکرو سافت و همه اپدیت های مربوط به اون رو دانلود و نصب کرد و مشکلی نداشت و سیستم کامل و بدون نقص کار میکنه و پر سرعت و عالی بود ،،،،بعدا اپدیت ارتقا به ورژن 1903اومد که دانلود کردم ولی موقع نصب مجدد به مشکل خورد و خطا داد و نصب نمیشد این اپدیت جدید و یه صفحه میومد که مشکل رو میگفت به روی کلیبرد کپی کنم ((گویا برلی اعلام کردن مشکل که من نتونستم به ماکروسافت اعلام کنم شاید بخاطر تحریم ایران و ای پی ایران )) و خود تبلت هم در بعضی عملکردها دچار مشکل شد …طوریکه مجدد ویندوز رو نصب و روی همون ورژن 1511 برگشتم و از خیر اپدیت به ورزن 1903گذشتم …. در صورتیکه اخرین ورژن کرک شده اینترپرایس قبلا روش نصب بود و هیچ مشکلی نداشت و عالی کار میکرد ….یه جورایی پشیمون شدم چرا ویندوز اصلیش رو برگردوندم ((تبلتم سرفیس پرو 3 هست ))…البته رو ورژن 1511مشکل خاصی ندارم و انتی ویروس دیگه ای روش نصب کردم چون بروز نیست و انتی ویروس ویندوز رو غیر فعال کردم

  7. یاشار گفته:

    با سلام سرفیس پرو ۶ بنده د زمان روشن بودن خاموش شد و بعد روشن که میکنم بعداز بالا آمدن لوگو مایکروسافت زیر لوگو مینویسد preparing bitlocker recavery و البته بعضی وقتها هم این‌ نوشته نیست و در اینجا ریستار میشود و همین هی تکرار میشود. فایل ایمج ریکاوری را دانلود کردم در فلش هم ریختم(در سایت مایکروسافت ۳ نمونه برای دستگاه بنده بود که همان اولی ۱۹۰۴ را دانلود کردم) ولی با کلید ولوم کم و پاور به صفحه troubleshoot نمیرود البته در طول یک ساعت کار کردن ۲ بار به این صفحه رفت که بعد از صفحه key که رد مردم صفحه را و بعد در صفحه choose گزینه recover وجود نداشت و گزینه troubleshoot را زدم که بعد دو گزینه advance و reset بود که در reset دو گزینه بود که برای ریست اوری تینگ و یکی دیگه که هرکدام رو زدم بعد سریع صفحه آبی اومد که این آیکون 🙁 و یک بارکد و نوشته شده your device ran into a problem and needs to restart we’llrestart for you آمده است. چکار باید انجام دهم.

    • امتداد پارسه گفته:

      این مشکل زمانی رخ میدهد که شما تصمیم به بوت کردن ویندوز سرفیس از طریق روشهای غیر تایید شده را داشته باشید. قطعه امنیتی TPM در سرفیس ها به صورت پیشفرض اطلاعات کاربر را رمزنگاری میکند تا با بوت کردن از طریق روش های اکتسرنال امکان نفوذ به اطلاعات شخصی وجود نداشته باشد.

    • احمد گفته:

      منم بعد اینکه ویدندوز رو اپدیت کردم رفت روی uefi و الان هرچی روشن خاموش میکنم روی uefi است ایمیج ریکاوری دانلود کردم ریست زدم همین ایرور اخری رو داد و حتی ویندوز خواستم نصب کنم گفت فضای خالی نداری رفتم ویدنوز بوت منجر را از uefi حذف کردم الانم نمیدونم چیکار کنم راهی پیدا کردین اطلاع بدین. ازمن microsoft surface laptop هست

  8. Z. M گفته:

    سلام
    من با سرفیسم به یک مشکل برخوردم لطفا راهنماییم کنید
    بعد از آپدیت تاچش از کار افتاد. درایور تاچش رو هم پاک و دوباره نصب کردم تغییری نکرد. به ذهنم رسیده ویندوزش رو عوض کنم چون از ویندوز اوریجینال خیری ندیدم واقعا. الان مطلب شما رو دیدم گفتم بپرسم شاید کسی بتونه راهنماییم کنه

دیدگاهتان را بنویسید