مقایسه سرفیس پرو ایکس با مک بوک ایر 2020

مقایسه سرفیس پرو ایکس با مک بوک ایر 2020

شرکت اپل یک سال پس از عرضه اولین کامپیوتر سرفیس مبتنی بر پردازنده‌های ARM با معرفی مک بوک ایر 2020 پاسخی رقابتی به مایکروسافت داده است. در این مطلب مقایسه سرفیس پرو ایکس را در برابر مک بوک ایر 2020 خواهید دید.

توسعه دهندگان کامپیوترهای شخصی به دنبال استفاده از پردازنده‌های ARM در محصولات جدید خود هستند. این پردازنده‌ها به دلیل مصرف کم انرژی در کنار تولید کم حرارت گزینه‌ای بهتر برای استفاده روزمره و رفع نیازهای معمول کاربران هستند. در این میان، مایکروسافت از سال 2017 روی پروژه توسعه کامپیوترهای ویندوزی مبتنی بر پردازنده‌های کم مصرف کار کرده است که در نتیجه آن سرفیس پرو ایکس به عنوان یکی از نماینده‌های Always Connected PC آماده عرضه به بازار شد.

مایکروسافت به همراه شرکای تجاری خود یعنی ایسوس، ایسر و اچ پی توانسته کامپیوترهایی را با پردازنده کوالکام اسنپ دراگون به همراه نسخه‌ای خاص از سیستم عامل ویندوز توسعه دهد که امکان اجرای نرم افزارهای X86 را در کنار نرم افزارهای طراحی و توسعه داده شده برای پردازنده‌های ARM و پلتفرم ویندوز یونیورسال آماده عرضه کرده است. از طرف دیگر مایکروسافت در نهایت توانسته با طراحی و توسعه سرفیس پرو ایکس بهترین نماینده خود در میان این کامپیوترهای کم مصرف و بهینه را آماده عرضه کند.

اپل در اواخر سال 2021 میلادی، در جریان کنفرانس ماه نوامبر خود که با عنوان «One More Thing» شناخته می‌شد، توانست پاسخی رقابتی به مایکروسافت و شرکای تجاری آن بدهد و با معرفی مک بوک‌های 2020 اقدام به تعبیه تراشه ARM اختصاصی خود با عنوان M1 در این دستگاه‌ها کرد.

حال سؤال اصلی این است که آیا اپل برای رقابت با مایکروسافت و تولید مک بوک ایر 2020 در مقایسه سرفیس پرو ایکس حرفی برای گفتن دارد یا این کمپانی همانند همیشه برای فروش کامپیوترهای شخصی در جایگاه‌های پایین‌تر هر سال قرار خواهد گرفت.

شرکت اپل همیشه خود را به عنوان رقیب اصلی تولید کننده کامپیوترهای ویندوزی معرفی کرده است، اما حقیقت این است که هرگز جایگاه برتر در فروش این محصولات را به دست نیاورده و معمولاً در جایگاه چهارم یا سوم فروشنده‌های محصولات کامپیوتری قرار گرفته است. حال سؤال این است که آیا تولید مک بوک‌های مبتنی بر پردازنده‌های M می‌تواند اپل را از جایگاه امروزی خود نجات دهد یا همچنان این شرکت جایگاه سابق خود را حفظ می‌کند یا حتی در فروش محصولات جدید خود سقوط می‌کند؟

اجرای نرم افزارها در مک و مقایسه سرفیس پرو ایکس با آن

اپل ادعا کرده که پردازنده ARM اختصاصی تعبیه شده در کامپیوترهای جدید مک امکان اجرای نرم افزارهای روزمره که تا به امروز برای پردازنده‌های اینتل توسعه داده شده‌اند را دارد. اپل در حقیقت از یک ابزار ترجمه و کامپایل سورس کد و فایل باینری با عنوان Rosetta 2 استفاده می‌کند که در زمان ارسال دستور اجر از طرف کاربر، اقدام به ترجمه فایل اجرایی برای کارکرد درست در مک بوک‌های جدید می‌کند. در حقیقت اپل هیچ راهکار درستی برای مک بوک‌های M1 و اجرای نرم افزارهای روزمره امروزی در نظر نگرفته است. کاربر این مک بوک‌ها باید زمان زیادی را برای انتقال و ترجمه فایل‌های اجرایی صرف کند و اپل بهینه سازی نرم افزارهای امروزی را به طور کامل بر عهده توسعه دهندگان قرار داده است.

مقایسه سرفیس پرو ایکس با مک بوک ایر 2020
تراشه‌های M1 به کار رفته در مک بوک‌های جدید محدودیت اجرای نرم افزارهای X86 در ویندوز مجازی را دارند.

اما این مسئله حتی پیش از آماده سازی سرفیس پرو ایکس نیز در توسعه ویندوزهای مبتنی بر پردازنده‌های ARM حل شده بود و راهکاری برای آن در نظر گرفته شده بود. بسیاری از نرم افزارهایی که امروزه کاربران مورد استفاده قرار می‌دهند، در دو نسخه X86 و X86_64 آماده توسعه و عرضه شده‌اند، این مسئله باعث می‌شود تا کاربران در اکثر اوقات بتوانند بدون محدودیت نسخه‌های X86 برنامه‌های کاربردی خود را در سرویس‌های مختلف پیدا کنند. خبر امیدوار کننده تر برای کاربران سرفیس پرو ایکس این است که کاربران می‌توانند این اپلیکیشن‌های X86 را بدون هیچ محدودیتی در دستگاه‌های خود در کنار برنامه‌های بومی ویندوز یونیورسال WUP اجرا کنند.

مک بوک‌های جدید همچنان برای اجرای بسیاری از نرم افزارهای کاربردی مشکل دارند، در این میان، تنها شرکت ادوبی و چند توسعه دهنده دیگر اپلیکیشن‌ها و نرم افزارهای کاربردی خود را برای اجرای بومی در این دستگاه‌ها آماده عرضه کرده‌اند و هنوز بسیاری از کاربران امکان استفاده معمول را از مک بوک‌های جدید را ندارند.

محدودیت در اجرای سیستم عامل ویندوز مهم‌ترین چالش مک بوک‌های جدید

پس از معرفی مک بوک‌های مبتنی بر پردازنده‌های M1 شرکت اپل اعلام کرده که تمامی فناوری‌های لازم برای توسعه نرم افزارها و اپلیکیشن‌های مختلف را به توسعه دهندگان داده است. این شرکت تأکید کرده که عرضه اپلیکیشن‌های آن‌ها در مک بوک‌های جدید صرفاً به تصمیم توسعه دهندگان محدود خواهد بود.

در این میان، بسیاری از کاربردهای اصلی کاربران، حتی در کامپیوترهای مک به اجرای سیستم عامل ویندوز مربوط بوده است. تا پیش از این مشخصاً تا زمانی که شرکت اپل از پردازنده‌های اینتل در دستگاه‌های خود استفاده می‌کرد، محدودیتی در اجرای سیستم عامل ویندوز به صورت بوت کمپ یا مجازی در دستگاه‌های مک وجود نداشت، اما در حال حاضر و زمان اولیه معرفی مک بوک‌های جدید هنوز راهکار درستی برای اجرای سیستم عامل ویندوز در کامپیوترهای مک وجود ندارد.

اپل به صورت پیش‌فرض مک بوک‌های مبتنی بر پردازنده‌های ARM را بدون بوت کمپ ارائه داده است و فعلاً نیز خبری از عرضه نرم افزارهای مجازی ساز اجرای ویندوز مجازی در این دستگاه‌ها وجود ندارد. هر چند که در آینده نزدیک محدودیت‌های مربوط به استفاده از این کامپیوترها برطرف می‌شود، اما در حال حاضر بسیاری از کاربرانی که به استفاده از مک در کنار سیستم عامل ویندوز عادت کرده‌اند امکان دسترسی به ویندوز را ندارند.

در تست‌های اولیه‌ای که توسعه دهندگان از مک بوک‌های جدید انجام داده‌اند مشخص شده است که ویندوز توسعه داده شده برای پردازنده‌های ARM امکان اجرا در ک بوک‌ها را به صورت مجازی دارد. اما نکته اصلی این است که این نرم افزارها حتی در صورت اجرا به صورت مجازی محدودیت ویژه‌ای در اجرا و نصب اپلیکیشن‌های X86 ویندوز دارند. این مسئله به معنای آن است که کاربرانی که به صورت مجازی ویندوز را روی مک بوک‌های جدید اجرا می‌کنند، صرفاً به اپلیکیشن‌های ویندوز یونیورسال محدود هستند و این موضوع یعنی اینکه هیچ عمل کاربردی و دقیقی با ویندوز مجازی در مک بوک‌های جدید نمی‌توان انجام داد.

قیمت ارزان‌تر و راهکارهای بهتر مایکروسافت

اپل در توسعه تراشه‌های اختصاصی خود از دو مدل مک بوک رونمایی کرده است که شامل مک بوک ایر و مک بوک پرو 2020 می‌شوند. این دو مک بوک از لحاظ قدرت سخت افزاری تفاوت آن‌چنانی با یکدیگر ندارند و تقریباً یک تراشه  مشخص را برای اجرای نرم افزارها و انجام پردازش‌های مختلف دارند. تفاوت مک بوک ایر و پرو مبتنی بر این تراشه به تعبیه فن و تنظیم کردن بیشتر پردازنده مربوط می‌شود.

مقایسه سرفیس پرو ایکس با مک بوک ایر 2020
سرفیس پرو ایکس محصولی ارزان قیمت و راهکاری بهتر نسبت به مک بوک‌های M1 است که از نمایشگر لمسی و قلم برخوردار است.

این در حالی است که مک بوک ایر و مک بوک پرو با همین پردازنده‌ها با قیمت پایه 999 و 1299 دلار آماده عرضه شده است. این در حالی است که شرکت مایکروسافت در صورت عرضه نسخه میان رده سرفیس پرو ایکس با پردازنده کم مصرف، راهکاری مناسب‌تر برای استفاده از یک کامپیوتر 1399 دلاری با پردازنده Core i5، نمایشگر لمسی و قدرت پردازشی بهینه و بهتر آماده عرضه کرده است.

نتیجه گیری

به طور کل، می‌توان مک بوک‌های جدید مبتنی بر پردازنده‌های کم مصرف را پاسخی رقابتی در مقایسه سرفیس پرو ایکس دانست. اما حقیقت این است که مایکروسافت در توسعه سرفیس پرو ایکس علاوه بر رعایت اصل قیمت گذاری رقابتی توانسته امکانات بیشتری را به کاربران خود ارائه دهد و یک کامپیوتر کاربردی‌تر را آماده عرضه کند.

دیدگاهتان را بنویسید