آیفون 6 اس در برابر لومیا 950: دو پرچمدار در مقابل هم

آیفون 6 اس در برابر لومیا 950: دو پرچمدار در مقابل هم

لومیا 950 پرچمدار جدید اسمارت فون های ویندوزی است که چندی پیش توسط مایکروسافت با جدید ترین نسخه سیستم عامل مایکروسافت، یعنی ویندوز 10 موبایل روانه بازار شد. شرکت مایکروسافت در ساخت پرچمدار جدید خود نوآوری های شگفت آوری انجام داده است. سیستم عامل جدید، فروشگاه با اپلیکشن های بهتر و تمیز تر، قابلیت کوانتینیوم و دوربین قدرت مند ازجمله جدید ترین بهبود در قابلیت های لومیا 950 به حساب میایند.

از طرفی نهمین نسل از تلفن های هوشمند اپل، یعنی آیفون 6 اس نیز سه ماه پیش در سپتامبر 2015 به دنیا معرفی شد. جدید ترین تلفن هوشمند اپل نیز با قابلیت های جدیدی وارد بازار شد. قابلیت تاچ سه بعدی، مقاومت نسبی در برابر نفوذ آب و نسخه جدید سیستم عامل iOS از خصوصیت های منحصر به فرد آیفون جدید به حساب میایند.

در این مطلب سعی داریم تا این دو تلفن هوشمند قدرتمند جدید را از جنبه های مختلف با هم مقایسه کنیم. البته مقایسه این دو محصول بسیار دشوار به نظر میرسد چرا که در نگاه اول، لومیا 950 و آیفون 6 اس دو تلفن کاملا متفاوت با قابلیت های منحصر به خودشان هستند. عمده تفاوت این دو محصول که باعث دشواری مقایسه آنها میشود، سیستم عامل های متفاوت آنهاست. اما با این حال میخواهیم این دو محصول که هر کدام از قوی ترین تلفن های هوشمند معرفی شده در اواخر سال 2015 هستند را با هم مقایسه کنیم.

مشخصات Lumia 950 iPhone 6s
سیستم عامل Windows 10 Mobile iOS 9
اندازه صفحه نمایش 5.2 inches 4.7 inches
رزولوشن صفحه نمایش 1440×2560 (564ppi) 750×1334 (326ppi)
تکنولوژی ساخت صفحه نمایش AMOLED IPS LCD
پردازنده 1.8GHz Snapdragon 808 64-bit hexa-core Apple A9 64-bit dual-core
حافظه رم 3GB 2GB
حافظه داخلی 32GB 16GB/64GB/128GB
حافظه جانبی microSD
سیستم امنیتی Windows Hello iris scanner Touch ID fingerprint scanner
دوربین جلو 20MP ƒ/1.9 PureView camera, triple-LED flash 12MP ƒ/2.2 iSight camera, dual-LED flash
دوربین پشت 5MP, wide-angle lens 5MP, screen flash
باتری 3000mAh removable 1715mAh non-removable
شارژ Qi wireless, USB Type-C port, Quick Charge Lightning port
ارتفاع 145mm 138.3mm
عرض 73.2mm 67.1mm
ضخامت 8.2mm 7.1mm
وزن 143g

 

جدول بالا یک بررسی کلی از نوع طراحی و قابلیت های دو تلفن است. روی کاغذ، آیفون 6 اس از لحاظ قدرت سخت افزاری ضعیف تر از لومیا 950 به نظر میرسد. اما طبق تجربه ای که در این سالها از نحوه ساخت محصولات اپل کسب کرده ایم، میدانیم که آیفون از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری به طور کامل بهینه است و حتی میتواند در بعضی از موارد بهتر از دیگر محصولاتی که سخت افزار قدرتمندتر دارند کار کند. اما با این حال طبق جدول بالا، آیفون 6 اس با ظرفیت باتری پایین تر، دوربین 12 مگاپیکسلی و صفحه نمایش با رزولوشن پایین تر، قدرت سخت افزاری ضعیف تری به نسبت لومیا 950 دارد.

و اما اگر بخواهیم این دو محصول را از نظر نرم افزار بررسی کنیم، دنیای دو سیستم عامل iOS و ویندوز 10 موبایل کاملا از هم متفاوت است و انتخاب میان آنها کاملا به سلیقه شخصی افراد بستگی دارد. اما اگر واقع بینانه بخواهیم به هر دو سیستم عامل نگاه کنیم، ویندوز 10 موبایل محدودیت های کاربردی iOS را ندارد و دست کاربر برای بسیاری از تغییرات بازتر هست. اما طراحی محیط کاربری ویندوز 10 موبایل هرگز به لطافت 9iOS نیست چرا که اپل به زیبایی و لطافت محصولاتش بیشتر از هر عامل دیگری اهمیت میدهد.

در نهایت، پورت USB-C تعبیه شده در لومیا 950 به همراه قابلیت کوانتینوم میتواند تلفن هوشمند را به یک کامپیوتر با صفحه نمایش بزرگ با کنترل ماوس و کیبرد تبدیل کند. که البته اپل همچنان آیفونِ خود را به این قابلیت مجهز نکرده است.

به طور کل انتخاب میان آیفون 6 اس و لومیا 950، کاملا بستگی به سلیقه و نوع کارایی هر فرد دارد. و البته عادت داشتن به اکوسیستم هر شرکت نیز مسئله ای بسیار مهم است. اگر شما از ابتدا با تلفن های هوشمند اپل کار کرده باشید، قاعدتا آیفون را بیشتر میپسندید و اگر از طرفداران شرکت مایکروسافت باشید، لومیا 950 بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

2 دیدگاه برای “آیفون 6 اس در برابر لومیا 950: دو پرچمدار در مقابل هم

  1. آرش گفته:

    اين مقاله نشان ميده كه شما بدوت هيچ تعصبي توضيحاتي كاربردي بابت هردو محصول مطرح مي كنيد و نشان خرفه اي بودن شماست.
    هميشه موفق و برقرار باشيد.

دیدگاهتان را بنویسید