10 نکته هوشمندانه در راه‌اندازی و استفاده از ویندوز 10

قابلیت‌های ویندوز 10 از زمان توسعه و عرضه دومین آپدیت بزرگ این سیستم عامل بیشتر شده و مایکروسافت امکانات بیشتری را به بخش تنظیمات اضافه کرده است. این امکانات به ویندوز 10 کمک می‌کنند تا به یک سیستم‌عامل قابل انعطاف برای کار در پلتفرم‌های مختلف از دستگاه‌های همراه نظیر تبلت گرفته تا کامپیوترهای رومیزی تبدیل شود.

امکانات جدید ویندوز 10 می‌توانند بسیاری از کارهایی را که در نسخه‌های پیشین ویندوز قابل اجرا نبود را در اختیار کاربران قرار دهد. در این مطلب قصد داریم 10 نکته هوشمندانه از ویندوز 10 را معرفی کنیم که تا پیش از نمیدانستید.

  1. تنظیمات امنیتی Windows Hello

بخش جدید ویندوز 10 برای مدیریت شیوه‌های نوین احراز هویت است. از طریق بخش Windows Hello به آسانی می‌توان شیوه‌های مختلف دسترسی به کامپیوتر را تعیین کرد. این شیوه‌ها می‌توانند به صورت تعیین یک کد چند رقمی تعریف شوند یا به صورت سیستم‌های احراز هویت بیومتریک نظیر اسکن اثر انگشت و یا تشخیص عنبیه چشم باشند.

برای مدیریت تنظیمات Windows Hello، کافی است به بخش Settings در ویندوز 10 بروید سپس وارد زیرشاخه Accounts > Sign In Options شوید. گفتنی است که برخی از قابلیت‌های احراز هویت در Windows Hello تنها در صورت تجهیز دستگاه شما به سخت افزارهای مورد نیاز قابل استفاده است.

  1. کورتانا

5

دستیار صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی مایکروسافت با نام کورتانا می‌تواند بسیاری از وظایف مختلف را برای شما انجام دهد. از جمله وظایف کورتانا می‌توان به تنظیم یادآور، نشان دادن نتایج جست‌و‌جو در وب، بیدار کردن کاربر در زمان مشخصی از روز و تشخیص آهنگ در حال پخش اشاره کرد.

برای تنظیم و راه اندازی کورتانا کافی است برروی باکس جست و جوی سمت چپ تسک بار کلیک کرده و تنظیمات اولیه آن را انجام دهید. تنظیمات اولیه شامل بیانیه حریم خصوصی و دسترسی‌های لازم برای کورتانا می‌شود.

میتوانید کورتانا را با یک حساب کاربری مشترک در تلفن هوشمند و تبلت‌های مبتنی بر iOS و اندروید نیز نصب کنید تا تجربه‌ای کاملا یکپارچه از این دستیار هوشمند داشته باشید.

کورتانا در کنسول‌های ایکس‌باکس هم موجود است و می‌تواند از طریق کینکت بسیاری از فرمان‌های صوتی شما را اجرا کند و حتی با اتصال به حساب کاربری مشترک، در زمان بازی کردن هم آماده دریافت دستورات شما باشد.

  1. تنظیمات حریم شخصی

تقریبا تمامی کاربران ویندوز، بیانیه حریم خصوصی مایکروسافت را هرگز نمی‌خوانند و حتی تنظیمات اولیه ویندوز را به صورت پیش فرض باقی می‌گذارند. با این وجود مایکروسافت حتی پس از شروع به استفاده از ویندوز 10، روش‌هایی را برای مدیریت تنظیمات حریم خصوصی در نظر گرفته است.

برای مدیریت تنظیمات حریم شخصی به بخش Settings در ویندوز 10 رفته، سپس به زیر شاخه Privacy بروید. در این بخش می‌توانید دسترسی اپلیکیشن‌ها به بخش‌های مختلف دستگاه، از دوربین و میکروفون گرفته تا موقعیت مکانی و مخاطبین را مدیریت کنید.

  1. آپدیت کردن ویندوز و درایور ها

ویندوز 10 یکی از سیستم عامل‌های پر آپدیت در دنیا است و مایکروسافت به طور منظم آپدیت‌های مختلفی را برای آن منتشر می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم تا قبل از راه‌اندازی و شروع به استفاده از ویندوز 10، ابتدا سیستم‌عامل دستگاه را به طور کامل آپدیت کنید.

برای مشاهده آپدیت‌های ویندوز 10 کافی است به بخش Settings > Update and Security > Windows Update بروید. آپدیت‌ها به طور خودکار دریافت و نصب می‌شود، با این وجود از اتصال دستگاه به اینترنت همچنین عدم خاموشی ناگهانی و ناخواسته دستگاه اطمینان حاصل کنید.

  1. آپدیت کردن اپلیکیشن ها

آپدیت کردن اپلیکیشن‌ها امکان استفاده از قابلیت‌های بیشتر، جدیدتر و سریع‌تر از آنها را می‌دهد. برای آپدیت اپلیکیشن‌ها ابتدا از اتصال به اینترنت اطمینان حاصل کنید و سپس کافی است به استور رفته و بخش دانلود نرم افزارها را در نوار بالایی چک کنید.

اپلیکیشن‌هایی که نیاز به آپدیت دارند، در بخش پایینی نوار دانلود به نمایش در می‌آیند، شما می‌توانید با انتخاب تک‌تک یا همگی آنها اقدام به آپدیت اپلیکیشن‌ها کنید.

  1. Windows Defender

Windows Defender نرم افزار امنیتی اختصاصی مایکروسافت است که می‌تواند تا حد قابل قبولی دستگاه شما را در برابر بدافزار‌ها محافظت کند. اگر هنوز نرم‌افزارهای امنیتی مورد اعتماد خود را پیدا نکرده‌اید، حتما از سیستم امنیتی مایکروسافت استفاده کنید.

به همین دلیل روشن بودن Windows Defender آن هم در زمان وب گردی بسیار توصیه می‌شود. برای مدیریت این سیستم امنیتی به بخش Settings > Update And Security > Windows Defender بروید.

  1. Windows Ink

Windows Ink روند یادداشت برداری و اشتراک گذاری را راحت‌تر می‌کند. این محیط کاری اختصاصی مایکروسافت از آپدیت سالگرد به ویندوز 10 اضافه شد، در این بخش شما می‌تواند یادداشت‌های مختلف، صفحه سفید برای نقاشی کشیدن و نوشتن دست خط و تهیه و ویرایش اسکرین شات‌ها را مدیریت کنید.

Windows Ink با استفاده از دستگاه‌هایی نظیر سرفیس که مجهز به قلم استایلوس هستند بسیار کاربردی‌تر و روان‌تر خواهد بود.

  1. حالت دسکتاپ و حالت تبلت

انتخاب حالت تبلت به جای حالت دسکتاپ می‌تواند بسیاری از کارها را آسان‌تر کند. بخصوص اگر از دستگاه‌هایی نظیر سرفیس که مجهز به رابط کاربری نمایشگر لمسی و قلم استایلوس هستند استفاده کنید. در حالت تبلت، کاربری صفحه دسکتاپ کمرنگ‌تر شده و صفحه استارت بیشتر وظایف را در اختیار می‌گیرد.

برای سوییچ بین حالت دسکتاپ و حالت تبلت کافی است به بخش Action Center واقع در بخش پایینی و سمت راست تسک بار رفته و در بین گزینه‌ها دکمه Tablet Mode / Desktop Mode را انتخاب کنید.

  1. سرویس ابری OneDrive

با استفاده از سرویس ابری OneDrive از اطلاعات و محتوای مهم خود نسخه پشتیبانی تهیه کنید و در عین حال روند به اشتراک گذاری آن‌ها را آسان‌تر کنید. OneDrive به صورت پیش فرض در ویندوز 10 نصب شده است و شما میتوانید با استفاده از یک حساب کاربری و از طریق میانبر این سرویس در File Explorer به تمامی فایل‌های ذخیره شده در آن در همه دستگاه‌های خود، از کامپیوتر‌های ویندوزی گرفته تا تلفن‌های هوشمند و ایکس باکس دسترسی داشته باشید.

  1. Task View و دسکتاپ‌های متفاوت

6

کاربری Task View و دسکتاپ‌های متفاوت در ویندوز 10 تفاوت زیادی با قابلیت مشابه مک و لینوکس ندارد. مایکروسافت در توسعه ویندوز 10، کاربران دیگر سیستم عامل‌ها را فراموش نکرده اگر کاربر دیگر سیستم عامل‌های دسکتاپ نظیر macOS و یا لینوکس بوده اید، حتما با میز کار‌های مختلفی کار کرده اید که دارای چندین صفحه دسکتاپ متفاوت برای انجام سریع‌تر کارها هستند.

شما می‌تواند با انتخاب اولین گزینه بعد از باکس جستوجو در تسک باز وظایف در حال اجرای خود را مشاهده کنید. علاوه بر اینکه شما میتوانید با دکمه میانبر Win+Tab نیز به آن دسترسی داشته باشید. دکمه ترکیبی CRTL+WIN+RIGHT/LEFT هم میتواند امکان سوییچ بین دسکتاپ ها را سریع تر کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *