عرضه فایرفاکس 65 برای ویندوز 10 متوقف شد

عرضه فایرفاکس 65 برای ویندوز 10 متوقف شد

بنیاد موزیلا در اقدامی جدید مجبور به حذف فرایند عرضه فایرفاکس 65 به دستگاه‌های ویندوزی شده است.

بر این اساس، کاربرانی که از مرورگر اینترنتی فایرفاکس استفاده می‌کنند دیگر امکان دانلود آپدیت‌های خودکار را ندارند و حتی نمی‌توانند آن را از وب سایت رسمی موزیلا نیز دانلود کنند. بررسی‌های اخیر حاکی از آن است که فایرفاکس 65 که در تاریخ بیست و نهم ژانویه 2019 آماده عرضه به صورت عمومی میان کاربران شده است، دارای یک باگ امنیتی بزرگ است که باعث حذف فرایند پشتیبانی از این مرورگر در ویندوز 10 می‌شود. این باگ باعث ایجاد بروز ارور Your connection is not secure” SEC_ERROR_UNKNOWN_ISSUER مواجه می‌شوند و کاربران به صورت مستقیم دیگر امکان دسترسی به این مرورگر را نخواهند داشت.

بررسی‌ها حاکی از آن است که آنتی ویروس پیش‌فرض سیستم عامل ویندوز 10 و همچنین آنتی ویروس‌ها و نرم افزارهای امنیتی دیگر، نظیر Avast و AVG  نیز این آپدیت جدید فایرفاکس  را به عنوان ویروس و بدافزار تشخیص می‌دهند و جلوی اجرای این مرورگر را می‌گیرند.

بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که آپدیت دید فایرفاکس باعث شده تا اتصال امن اس اس ال در وب سایت‌ها با مشکل مواجه شود و امنیت کاربران به طرز قابل توجهی در خطر قرار گیرد. بر این اساس، موزیلا به کاربرانی که این آپدیت را نصب کرده‌اند توصیه کرده که تا این نسخه را به طور کامل از دستگاه خود پاک کنند و فعلاً نسخه قدیمی‌تر را روی کامپیوترهای خود نصب کنند تا دیگر با مشکلات امنیتی آن مواجه نباشند.

البته در این میان، برخی از افراد اعلام کرده‌اند که با  اضافه کردن این محصول به بخش استثناهای آنتی ویروس می‌توانند همچنان از این مرورگر استفاده کنند. البته این مسئله از لحاظ امنیتی برای کاربران توصیه نمی‌شود و بهتر است تا زمان عرضه نسخه پایدارتر منتظر ماند.

دیدگاهتان را بنویسید