در ژانویه امسال مایکروسافت یک استارت آپ متشکل از مهندسان و متخصصین در زمینه هوش مصنوعی را تصاحب کرد. تمرکز این تیم به طور خاص برروی ساخت سیستم هوش مصنوعی با یادگیری عمیق (deep learning) بود. این تیم که با نام Maluuba شناخته میشود حالا توانسته یک سیستم با هوش مصنوعی یادگیرنده تولید کند که بیشتری امتیاز را در بازی های کامپیوتری پیدا کرده است. این سیستم علاوه بر شکست رکورد بازی Ms. Pac-Man توانسته در بازی های آتاری 2600 به بیشتری میزان امتیاز، یعنی 999.900 برسد.
در حال حاضر تیم های تحقیقاتی مختلف، برروی هوش مصنوعی اجرای بازی های کامپیوتری تمرکز کرده اند چرا که هوش مصنوعی برای اجرای این بازی ها باید سیستم تشخیص ابتدایی اشکال و چهره ها و نهایتا واکنش به آنها را داشته باشد. در سال 2015 نیز هوش مصنوعی توسعه یافته توسط گوگل توانسته بود بیشترین امتیاز را برروی 49 بازی اتاری دریافت کند که در آن از سیستم Machine Learning استفاده شده بود تا با قید بک های مداوم بتواند هر در هر تلاش مسئله ای جدید را یادبگیرد و نهایتا معمای بازی را به طور کامل حل کند.
اگر چه این بازی های کامپیوتری که برروی هوش مصنوعی آزمایش شده بسیار ابتدایی به نظر میرسند، اما قدمی مهم در راستای توسعه هر چه بیشتر هوش مصنوعی به حساب میایند که ممکن است مسیر آینده دنیای تکنولوژی را به طور کامل عوض کند. در حال حاضر، گوگل، فیسبوک، مایکروسافت و اخیرا اپل وارد حوزه فعالیت های مبتنی بر هوش مصنوعی شده اند و ممکن است در آینده ای نزدیک شاهد استفاده از این فن آوری در محصولات نرم افزاری و سخت افزاری عرضه شده به بازار باشیم.