آیا تا به حال به این فکر کردهاید که اجرای یک بازی سنگین و گرافیکی در یک دستگاه کوچک و همراه نظیر سرفیس ها تا چه اندازه لذت بخش است؟ مایکروسافت تصمیم دارد تا این رؤیا را به حقیقت تبدیل کند!
فیل اسپنسر، مدیر ارشد بخش ایکس باکس در مایکروسافت در مصاحبه اخیر خود با بلومبرگ اعلام کرده که این شرکت تا سه سال دیگر از سرویس استریم بازیهای خود رونمایی خواهد کرد.
اسپنسر اعلام کرده که مایکروسافت تصمیم دارد تا روی بازیهای اختصاصی برای ایکس باکس تمرکز و سرمایه گذاری ویژهای کند علاوه بر اینکه در آیندهای نزدیک سرویسهای استریم بازی میتوانند محتوای بازی را حتی بدون وجود کنسول به گیمر ها ارسال کنند.
ایده اصلی استریم بازی در سال 2012 توسط یک کمپانی کوچک مطرح شد. مایکروسافت در همان زمان تصمیم به تصاحب این استارت آپ گرفت و تلاش کرد تا این ایده را اساس و بنیاد اصلی آینده ایکس باکس قرار دهد.
ایده اصلی که فیل اسپنسر در مورد آن صحبت میکند دقیقا همان دلیلی است که مایکروسافت را مجاب به قدم نهادن در پروژههای رایانش ابری نظیر Azure کرده است. به عبارت دیگر Azure اولین گامی است که شرکت بزرگ ردموند برای توسعه استریم بازیهای سنگین در دستگاههای همراه با استفاده از تکنولوژی رایانش ابری برداشته است.
در صورت به حقیقت پیوستن این ایده، مایکروسافت میتواند روی هر دستگاهی که به نحوی امکان اتصال به اینترنت و اتصال یک کنترلر را دارد، قابلیت اجرای سنگینترین بازیهای گرافیکی را موجود کند.
در سرویس استریم بازیها به صورت گرافیکی، پردازش اجرای بازیها در سرور و اصطلاحاً «فضای ابری» انجام میشود و به دستگاه کاربر از طریق اینترنت فرستاده میشود. در نهایت دستگاه کاربر کافی است با دریافت فید صدا و تصویر، به صورت همزمان فرمانهای کنترلی را به سرور انتقال دهد.
رایانش ابری و سرویس استریم بازیها میتواند امکان اجرای قدرتمندترین و باکیفیتترین بازیها را در دستگاههایی نظیر تبلت های ویندوزی سرفیس و حتی دستگاههایی که مبتنی بر پردازنده ARM هستند بیاورد.